برج خنک کننده - Cooling Tower

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده، دستگاهی برای حذف گرمای زاید آب است که از طریق تبادل حرارتی و انتقال آن به جو کار می‌ کند. تمام برج ‌های خنک کننده بر اساس اصل بر طرف کردن گرما از آب عمل می ‌کنند و بخش کوچکی از آب را که درون واحد در حال چرخش است را تبخیر می‌ کنند. مخلوط کردن آب گرم و هوای خنک، گرمای پنهان بخار را آزاد می ‌کند و سبب خنک شدن آب می ‌شود.

برج خنک کننده‌ یک دستگاه مهم در بسیاری از سیستم ‌های برودتی است که جهت خنک ‌سازی صنایعی مانند نیروگاه ‌ها، فرآوری ‌های شیمیایی، کارخانه‌ های تولید فولاد و بسیاری از شرکت ‌های تولیدی که در آن ها خنک ‌کاری فرآیندی ضروری است، استفاده می‌ شود. همچنین از برج‌ های خنک کننده می ‌توان برای خنک‌ کاری ساختمان ‌های بزرگ تجاری مانند فرودگاه ‌ها، مدارس‌، بیمارستان‌ها یا هتل ‌ها نیز استفاده کرد.

طرز کار برج خنک کننده

همان طور که می دانید مجاورت آب با هوا باعث خنک شدن آن می شود. برج های خنک کننده از دو مکانیزم ساده برای خنک کردن آب استفاده می کنند. ابتدا سرعت جریان آب را در داخل برج خنک کننده پایین می آورند و سپس با افزایش جریان هوا در داخل برج خنک کننده آب را خنک می کنند. اما این ماکنیزم برای برج خنک کننده مدار باز چطور استفاده می شود؟

هر جا نیاز به افزایش جریان هوا و تماس آن با آب باشد نیاز به یک فن احساس می شود. از این رو برج های خنک کننده تر از فن ها برای افزایش جریان هوا استفاده می کنند. حال که با تولید کننده جریان هوا آشنا شدید نیاز است تا در مورد مکانیزم کند کردن سرعت آب و افزایش تماس جریان آب با برج خنک کننده اطلاعاتی را کسب کنید.

پکینگ برج خنک کننده نیز جهت افزایش جریان هوا با آب به کار می رود و برای آشنایی بیشتر ذکر یک مثال خالی از لطف نخواهد بود. همه ما عملکرد یک کولر آبی را دیده ایم. آب کف کولر توسط پمپ به روی پوشال ها ریخته و هوای ورودی از بین پوشال ها عبور می کند و خنک شده و توسط فن به داخل کانال هدایت می شود. پوشال ها سبب کند شدن جریان آب می شوند و هوا می تواند به راحتی با سطح آب تماس برقرار کند.

پکینگ برج خنک کننده نیز دارای بافت شبکه ای می باشد که توسط آن جریان آب کند شده و هوا می تواند خیلی بهتر با آب تماس داشته باشد و در نتیجه کیفیت پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده در برج خنک کننده می تواند روی راندمان آن تاثیر بالایی داشته باشد.



با انواع برج خنک کننده آشنا شوید.

برج های خنک کننده را می توان با روش های مختلفی تقسیم بندی کرد، این تقسیم بندی ها عبارت است از:

جنس ساختاری

برج های خنک کننده از لحظ جنس، معمولا به سه صورت گالوانیزه، بتنی و فایبرگلاس طراحی و تولید می شوند.

نوع سیستم توزیع آب

سیستم توزیع آب برج های خنک کننده به سه دسته نازل برج خنک کننده، تشتک و بازو های آبگردان تقسیم بندی می شود.

بر اساس سیکل گردش آب

برج های خنک کننده از لحاظ نوع سیکل گردش آب به دو دسته برج خنک کننده مدار باز و برج خنک کننده مدار بسته تقسیم بندی می شوند.

نحوه برخورد جریان های هوا

برج های خنک کننده از لحاظ نحوه برخورد جریان های آب گرم با هوای سرد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

·        برج خنک کن با جریان هوای متقاطع

·        برج خنک کن با جریان هوای مخالف

نیروی محرک جریان هوا

برج های خنک کننده از نظر نیروی جریان دهنده هوا به دو دسته طبیعی و مکانیکی تقسیم بندی می شوند.

·        برج خنک کن طبیعی

در برج های خنک کننده طبیعی، جریان هوا به صورت طبیعی بین برج خنک کننده و محیط بیرون جا به جا می شود. مزایای این برج های خنک کننده مصرف انرژی و صدای کم تر، قطعات متحرک کم تر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و معایب آن ها راندمان پایین تر و هزینه ساخت بیشتر می باشد.

·        برج خنک کن مکانیکی

در برج های خنک کننده مکانیکی، یک یا چند فن وظیفه به جریان درآوردن هوا را در داخل برج خنک کننده بر عهده دارند. این مدل از برج های خنک کننده فضای کم تری را اشغال می کنند اما صدا و لرزش بیشتری را نیز ایجاد می کنند.



مکانیزم انتقال قدرت

برج های خنک کننده از نظر شیوه های انتقال حرارت به سه دسته زیر تقسیم می شوند، که عبارت است از:

·        برج خنک کننده مرطوب

در برج های خنک کننده مرطوب، آب گرم از بالای برج خنک کننده با عبور از پکینگ های برج خنک کننده و پس از برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن برج خنک کننده یا به صورت طبیعی وارد برج خنک کننده می شود، ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در قسمت پایین برج خنک کننده ته نشین می شود. از معایب این سیستم پاشیدن ذرات آب به اطراف و تبخیر بیش از حد آب می باشد.

·        برج خنک کننده خشک

در برج های خنک کننده خشک یا هلر آب گرم به جای عبور از پکینگ های برج خنک کننده، از لوله های پره دار که با هوای سرد در تماس می باشند عبور کرده و خنک می شود. در این سیستم ها با افزایش دمای محیط، راندمان کاهش می یابد.

·        برج خنک کن خشک - مرطوب

این مدل از برج های خنک کننده، ترکیبی از دو مدل قبلی بوده و برای کاهش معایب آن ها به کار می رود. این مدل از برج های خنک کننده دارای دو مسیر هوا به صورت موازی و دو مسیر آب به صورت سری می باشد. آب گرم ابتدا وارد لوله های پره دار و سپس وارد پکینگ های برج خنک کننده شده و در طول مسیر خنک می شود و سپس در پایین برج خنک کننده جمع آوری می شود.

·        برج خنک کننده مدار باز

در برج های خنک کننده مدار باز، آب از طریق نازل های برج خنک کننده بر روی سطوح خنک کننده توزیع می شود و در مجاورت با هوا خنک می شود. برج های خنک کننده مدار باز معمولا در سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارند.

·        برج خنک کننده مدار بسته

در برج های خنک کننده مدار بسته، آب از داخل کویل جریان یافته و هوا بر روی کویل دمیده می شود. در برحی از موارد جهت افزایش راندمان بر روی کویل پاشش آب نیز انجام می گیرد. مزیت برج های خنک کننده مدار بسته با وجود هزینه اولیه بیشتر، مصرف آب کم تر آن ها می باشد.



برج خنک کننده بر اساس شکل ظاهری

برج های خنک کن از لحاظ شکل ظاهری معمولا به دو دسته مکعبی و مخروطی (باتل) شکل تقسیم می شوند.

·        برج های خنک کننده مخروطی

در برح های خنک کننده مخروطی یا گرد، توزیع آب توسط آب پخش کن یا اسپرینکر انجام می گیرد. مشکل اصلی این مدل از برج های خنک کننده، رسوب گرفتگی اسپرینکر می باشد که نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری دارد.

·        برج های خنک کننده مکعبی

در برج های خنک کننده مکعبی، توزیع آب توسط نازل های ثابت انجام می گیرد. با توجه به توزیع مناسب آب در برج های خنک کننده مکعبی، راندمان این مدل از برج های خنک کننده بیشتر می باشد.

برج های خنک کننده و راندمان انرژی

با افزایش قیمت انرژی و تأکید بر محیط زیست پایدار، مهم است که اطمینان حاصل شود که برج های خنک کننده به شکلی طراحی شده، ساخته شده، نصب و نگهداری می شوند که از انرژی کم تری استفاده می کنند .

برخی از روش هایی که می توانید برای بهبود بهره وری استفاده کنید عبارت است از:

سیستم های با آب خنک و مدار باز انرژی کم تری نسبت به گزینه های خنک کننده هوا مصرف می کنند.

برج خنک کننده را می توان با سرعت کامل فن کار کرد تا حداقل حد مجاز دمای آب کندانسور برسد. در زیر این سطح ، می توانید از یک درایو با سرعت متغیر (VSD) برای حفظ یک نقطه تنظیم استفاده کنید.

استفاده از روش طراحی دقیق تر برای برج خنک کننده می تواند موجب صرفه جویی در انرژی بالقوه شود. رویکرد برج خنک کننده به عنوان تفاوت بین دمای آب که برج خنک کننده را ترک می کند منفی از دمای لامپ مرطوب است. هنگامی که یک رویکرد طراحی نزدیک تر انتخاب شود، برج خنک کننده حاصل از آن، حتی در یک روز طراحی، آب سرد تری به کندانسور چیلر می دهد، که به نوبه خود باعث کاهش انرژی کمپرسور می شود.

کنترل سرعت فن مطابق با استاندارد هایی که تعریف شده است، سرعت فن خنک کننده برج خنک کننده باید دارای قابلیت کنترل متناسب با دمای مایع در حال ترک یا دمای / فشار چگالش باشد. این یا با استفاده از موتور های دو سرعته یا فن آوری محرک سرعت متغیر انجام می شود. این قابل استفاده در هر دو نصب جدید و موجود است.

تعمیر برج های خنک کننده

نگهداری عملیاتی معمول برای دستیابی به توان سازگار از برج های خنک کننده شما بسیار مهم است. اگر از نزدیک نگاهی بیندازید، بیشتر تولید کنندگان شامل دستور العمل های مناسب نگهداری و همچنین برنامه های تعمیر و نگهداری هستند که می تواند هم برای هزینه های عملیاتی شما هم زمان و هم هزینه را ساده تر کند. این روش ها با حفظ جریان مناسب آب و جریان هوا و همچنین جلوگیری از خوردگی در برج خنک کننده می توانند از افت بهره وری در بخش انتقال حرارت جلوگیری کنند.

بسامد نگهداری به نوع برج خنک کننده، اندازه و عوامل خارجی مانند موقعیت جغرافیایی ساختمان شما بستگی دارد.

برخی از فعالیت هایی که می توانید انجام دهید عبارت است از:

اجرای سیستم های کنسانتره که به عنوان فیلتر برای جمع آوری زباله ها و به حداقل رساندن تماس بین آلاینده های ناشی از هوا یا آب عمل می کنند.

برای جلوگیری از گرفتگی باید نازل های برج خنک کننده مرتباً تمیز شوند. از آن جا که نازل ها حتی توزیع آب را افزایش می دهند، آن ها باید در جایی قرار بگیرند که بتوان به راحتی دسترسی، معاینه، تمیز یا جایگزین شود.

گزینه های تصفیه آب مانند مدل سازی آب، استفاده از مواد شیمیایی سبز، تصفیه و نرم شدن باعث می شود سیستم برج خنک کننده بهینه عمل کرده و به نیاز خنک کننده مورد نیاز دست یابد. توصیه می شود این کار به صورت ماهانه انجام شود، مگر این که توسط سازنده به طور دیگری تعیین شده باشد.

تمیز کردن عمیق برج های خنک کننده شامل استفاده از ماده شیمیایی تمیز کننده ای است که از سیستم خارج می شود. شستن فشار و جاروبرقی نیز بخشی از فرایند تمیز کردن عمیق را تشکیل می دهد.

در صورت لزوم اجزای مکانیکی مانند فن های برج خنک کننده، موتور ها و کمربند ها در صورت لزوم مورد بازرسی قرار می گیرند.

اجزای الکتریکی مانند خازن ها و سیم کشی باید مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت لزوم جایگزین شوند.



برج خنک کننده ناب زیست

گروه تولیدی و صنعتی ناب زیست به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه ساخت و تولید انواع مخزن آب فایبرگلاس و مخزن پلی اتیلن جهت نگهداری انواع سیالات و مخزن دوجداره، مخزن استیل، تولید انواع سپتیک تانک و چربی گیر از جنس پلی اتیلن و فایبرگلاس، طراحی و اجرای سیستم های پکیج تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی، طراحی و اجرای سیستم های تصفیه آب هم چون سختی گیر رزینی و فیلتر شنی، آشغالگیر، آب شیرین کن صنعتی و آب شیرین کن خانگی، کلر زن، دیونایزر، اجرای شبکه های جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب بهداشتی و صنعتی، تولید بوستر پمپ، فروش کمپرسور و وکیوم درایر، تولید انواع لوله کاروگیت و لوله پلی اتیلن، منهول پلی اتیلن، درب منهول کامپوزیت و سایر اتصالات مورد استفاده در شبکه های انتقال، ساخت انواع برج خنک کننده و چیلر، یونیت هیتر و هیتر تابشی، فروش انواع مواد شیمیایی مانند آنتی اسکالانت، سیلیس، نمک سختی گیر، رزین تصفیه آب و سایر مواد شیمیایی، طراحی و تولید تجهیزات آشپزخانه های صنعتی، هتل ها و بیمارستان ها از جمله انواع ترولی، تجهیزات سرو غذا، ماشین ظرفشویی صنعتی، کانتر گرم و کانتر سرد و ... با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید قطره گیر برج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت قطره گیر برج خنک کننده و مشورت کارشناسان فروش ناب زیست انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی ناب زیست در زمینه تولید انواع نازل برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع نازل برج خنک کننده و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

برای انتخاب و تهیه نازل برج خنک کننده لازم است با انواع آن و نحوه انتخاب این نازل ها آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد نازل برج خنک کننده پیشنهاد می کنیم به سایت ناب زیست مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09128714670 02188721092 02188722027


Comments